donderdag 13 januari 2011

Het moet, of ik wil?

Het moet! Het moet af, werk voor school, privé taken, het huis, de auto, kortom alles moet gedaan worden! Je gaat op zondag naar de kerk, dat moet ook, je hoort een preek en daarin wordt verteld, doe dit, doe dat wel, of niet. Het kan ook zijn dat je principes uitgelegd krijgt, namelijk, je moet goede woorden spreken, je moet keuzes maken, je moet je verantwoordelijkheid nemen. Vaak komt het woordje moeten er niet in voor, maar als je de tijd zou nemen naar jezelf te luisteren, dan zul je waarschijnlijk ontdekken dat het al snel een moeten is geworden. Ik ben er zelf allergisch voor. Als ik iets moet doen, dan wordt ik als snel geïrriteerd of boos, tenzij ik het echt leuk vind. Ik heb wel ervaren dat ik er gevoeliger voor ben dan veel anderen, maar aan de andere kant merk ik dat er veel mensen zijn die het onbewust ook kennen en/of herkennen.

Moeten is een gebod of verbod. Het stamt oorspronkelijk af van het eten van de boom van goed en kwaad in het paradijs. Sindsdien zijn we bewust van goed en kwaad, wat je vrijwel naadloos kan koppelen en ge(ver)boden, dus moeten. We zijn hierin sterk gericht op geen kwaad doen, terwijl goed doen, net zo goed een moeten kan zijn. Het geeft bij ons een gevoel van aan de teugels gehouden worden, een muilkorf ophebben, het is in ieder geval geen vrijheid! Het is nooit Gods bedoeling geweest dat we ons bewust waren van goed of kwaad. Het was de bedoeling dat we zouden leven, leven tot in eeuwigheid. Dit hadden we kunnen doen, door te eten van de boom des Levens (welke symbool staat voor Jezus), maar dat hebben we, dom genoeg, niet gedaan.

Moeten heeft in mijn persoonlijke leven ook een erg emotionele lading. Dit is dan helaas niet in positieve zin, wat als resultaat geeft dat ik bij een sterk moeten, ontplof...
Gelukkig ken ik Jezus, Hij heeft al veel genezen in mijn leven, ook op dit gebied. Zo zei Hij eens tegen mij; "Joh, Edwin, dat heb jij toch helemaal niet nodig, kom ga met mij mee". Weet je, het is zo fijn als Jezus, God zelf dit persoonlijk tegen je zegt, maar ook tegen jou en mij wil zeggen. Hij wil ons genezen van het "moeten", ik geloof namelijk dat we echt genezing nodig hebben op dat gebied, het zit namelijk zo diep in ons.

Jezus heeft de wet vervuld, zodat we geen ge(ver)boden meer zouden hebben. In Mat 5:18 staat dat Jezus de wet komt vervullen en in Joh 19:30 zegt Jezus aan het kruis, het is volbracht. Jezus heeft de taak, namelijk de wet vervullen (dwz perfect uitvoeren) volbracht. Omdat Hij dat als mens gedaan heeft, is het voor ons ook geldig. Het woord "Volbracht" betekend; Vervuld, gefinished, betaald, compleet, het einde, gepasseerd en eerbetoon. Jezus heeft de wet volbracht, eer gebracht aan God de Vader en heeft ons van de wet verlost. Jezus heeft ons van het moeten verlost, het mag een willen worden. In Col 2:13 en 14 schrijft God dat Hij onze overtredingen (het niet voldoen aan het moeten) vergeven heeft, en het legale verbond, namelijk de wet die Hij zelf heeft geschreven, verscheurd heeft, zodat er niets meer is, wat tegen ons getuigt. Het is genageld aan het kruis. De veroordelaar in ons (je moet dit, dat is niet goed, ja maar...) heeft geen enkel recht meer om iets tegen ons in te brengen. Hij moet zijn mond houden (dit is namelijk satan die dit doet). Velen van ons hebben dit nog wel sterk, ondanks dat we weten dat de wet niet meer tegen ons getuigt. Dan mag je weten dat de emotionele pijn die we hebben, uit ons verleden door Jezus genezen wordt, Hij wil niets liever, zodat jij en ik in vrijheid kunnen leven. Jezus heeft hiervan al zoveel genezen bij mij, dat ik hiervan kan getuigen.

Als we dit weten vanuit de Bijbel, dat God niets meer tegen ons heeft, dat wij Hem recht mogen aankijken ("Psa 17:15" MS; "And me? I plan on looking you full in the face. When I get up, I'll see your full stature and live heaven on earth.") In de Psalmen wordt al in de toekomst gekeken (profetisch) dat we Jezus en God de Vader recht mogen aankijken. We mogen bij Hem komen en Hij wil ons zegenen, liefhebben, weer leren vertrouwen, weer energie en liefde geven. Hij wil ons alles geven (Rom 8:32) en ons genezen van onze wonden uit het verleden! Het mag weer een willen worden, ipv een moeten!

Geen opmerkingen: