dinsdag 28 december 2010

Wat is zeker?

De titel zegt eigenlijk al waar ik me bevind. In de fase dat ik het idee heb dat niets zeker meer is. Waarom denk ik dat dan? Ik zit over 3 dagen om precies te zijn 5 maanden zonder werk. Ik had gedacht dat dit leuk zou zijn. Tot op zekere hoogte is dat zo. Het is fijn om geen zware verantwoordelijkheden te kennen, om uit te slapen, om te doen waar je zin in hebt. Het houdt alleen een keer op. Na 2 maanden wilde ik weer aan het, tot die tijd vond ik het wel prima eigenlijk. Alleen wat ga ik dan doen, in de hulpverlening was het niet gelukt, commercieel kan ik wel, alleen ik twijfel(de) of daar mijn ambitie ligt.

In dezelfde tijd ben ik (uiteraard) veel met mezelf bezig geweest. Hieruit kan ik wel een conclusie trekken. Teveel met jezelf bezig zijn is niet goed. Het geeft hoofdpijn, lusteloosheid, futloosheid, het idee dat je niets goed doet, etc. Kortom, voor even goed, daarna mee stoppen. Alleen dat stoppen, hoe doe je dat. Zit er ergens een "uit" knopje, een delete of reset knop. Ik heb hem nog niet echt ontdekt, moet ik eerlijk zeggen.

Ik geloof, ja ik geloof in God, in Jezus als Zoon van God. In het feit dat God een Geest is, namelijk de Heilige Geest. De wijze waarop ik hier invulling aan geef, heeft het laatste jaar wel een duw gehad, een aardbeving is misschien een beter woord. Kijk, geloven dat doet iedereen, de vraag is alleen, waarin? Ik merk dat het voor mij nu eigenlijk onduidelijk is. Zo onduidelijk dat ik de laatste dagen soms denk; "Is dit leven een grap of zo". Dat is het niet, het is een leerschool, een school om te oefenen in iets wat je later gaat doen, of nu aan het doen bent. Het geeft voor mij alleen op dit moment geen zekerheid. Ik zou die wel willen hebben. Een zekerheid in de zin van; "wat ga ik worden als ik groot ben, waar komt mijn geld vandaan, hoe leef ik zinvol en nuttig". Ik voel mijn toekomst als onzeker, wat voor mij nu in ieder geval geen uitdaging geeft. Ik voel me er eerder nutteloos door. Toch hoop ik binnenkort weer te kunnen zeggen dat ik mijn leven als zeer zinvol, zeker en fantastisch zie. Ik geloof namelijk wel dat het de bedoeling is van God dat we als "goddelijk" zullen leven. Mijn leven ervaar ik nu niet zo, maar het gaat veranderen;-)

Geen opmerkingen: