donderdag 6 januari 2011

Geloven gaat vanzelf, toch? (geloof 1)

Geloven, in sommige kerken wordt je ermee (dood) gegooid. Ik schrijf dit bewust, omdat ik het echt zo ervaren heb. Als ik niet geloof in Jezus dan... als ik niet geloof in genezing dan... als ik niet geloof in voorspoed dan... Ik werd er zo gefrustreerd en wanhopig van (want ik geloof niet genoeg, er gebeurde namelijk te weinig in mijn leven) dat ik als het ging om geloof de deur dichtgooide. Ik wilde er niet over denken, horen of spreken. Waarom? Nou, te weinig geloof levert geen resultaat op, oh ja, toch wel. Veroordeling. Bij mij in ieder geval wel. Ik veroordeelde mezelf (bewust en onbewust) omdat ik niet geloofde. Als het gaat om geloven, dan lijk ik het "net" niet te kunnen pakken. Heel apart, vind ik. Ik merk dat het een thema wordt in mijn leven, dus ik dacht, nou, dan gaan we er maar voor. Heer, inspireer mij, Heilige Geest help mij. Ik geloof dat er iets niet klopt in het hele geloven aspect. Tot mijn verbazing heb ik gelijk, we kijken verkeerd naar geloven. Heel verkeerd om eerlijk te zijn.

Wat is er aan de hand dan?

Er wordt ons verteld dat we in Jezus moeten geloven, voor onze redding (behoud), voor onze genezing, voor onze rechtvaardigheid (dat we goed en volmaakt zijn in Gods ogen). De bijbel zegt dit ook op verschillende plaatsen (zoals in Rom 10:9, tekst als je een kind van God wilt worden). Tot nu toe klinkt het allemaal nog logisch, niets aan de hand. Oh, is dat zo, niets aan de hand? Wie is Jezus eigenlijk, afgezien van het feit dat Hij de Zoon van God is. De Bijbel noemt Hem onze Redder, Hij heeft gezorgd dat we gered en behouden worden.

Sozo is het Griekse woord voor redding en behouden zijn, wat betekend heel, hersteld naar geest, ziel en lichaam. Ik kan dan maar een conclusie trekken, namelijk dat het Gods bedoeling is dat we volledig hersteld worden en wel hier op aarde. Waarom lijkt het dan zo moeilijk, zo een worsteling, dit "christen" leven. Kijkend naar mezelf, mijn omgeving, dan zie ik mensen alleen maar worstelen. Ze willen wel, zeker wel (een deel ook niet, maar dat is weer een andere uitleg), alleen het lukt niet. Ik denk dat dit komt door maar 1 reden, namelijk; "we focussen op onszelf".

Wij moeten namelijk geloven, geloven in Jezus, in genezing, in wonderen, in... Als het niet gebeurd dan hebben we 2 opties, afhankelijk van waar je kerkt. De ene is, "je gelooft niet genoeg", de andere is, "het is Gods wil niet". Over wat Gods wil is, kan ik (voor het gemak) even simpel zijn. Jezus bid; "op aarde, zoals in de hemel". Denk daar eens over na, de hemel, is daar ziekte, verdriet, zorgen, geld problemen? Volgens mij niet en het gebed van Jezus lijkt erop dat wat in de hemel is, we hier mogen ontvangen op aarde. Maar dat is even tussendoor en waarschijnlijk veel te snel uitgelegd.

Geloven, de Bijbel lijkt ons op te roepen in het geloven IN Jezus. Hoe werkt dat dan, geloven in Jezus. We kunnen geloven als een principe zien. Bijvoorbeeld, als je maar echt gelooft in een vrije parkeerplek, dan gebeurd dat vaak genoeg ook. Het is een soort positiviteit denken, wat nu een vaak toegepaste manier van denken is geworden. Alleen zou dat iets te maken hebben met geloven in Jezus.

Gek genoeg zijn in bijna alle Bijbels de teksten die gaan over het geloof in Jezus verkeerd vertaald. Er staat het geloof VAN Jezus. Het gaat dus niet om ons of mijn geloof, maar om het geloof van Jezus. Denk je dat Jezus geloofde in alles wat hij deed, de genezingen die Hij deed. Leek er bij Jezus twijfel te zijn aan Zijn geloof in wat Hij deed? Hier is niets van te lezen. Waar lijkt het dan om te gaan, om ons geloof, of om het geloof van Jezus.

Heb 12:2 "terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof." Jezus is degene die ons geloof volmaakt, aanvult, die het zelfs van ons overneemt.

In de volgende blog ga ik verder in op wat het betekend als het niet gaat om het geloof in Jezus, maar om het geloof van Jezus. Het heeft mij heel diep geraakt, dit inzicht...

2 opmerkingen:

Geesje zei

Ik geloof je, geloof ik.....

Edwin zei

Dank je;-)