zaterdag 8 januari 2011

Geloof of vertrouwen? (geloof 4)

Ik zat zo te denken vanochtend, "als het dan gaat om het geloof van Jezus, wat dan?" Het gaat dus niet meer zozeer om wat ik geloof, maar om het geloof van Jezus. Wat heeft dat dan voor impact? Waar gaat het dan eigenlijk om? Kijk ik begrijp dat geloven altijd een onderdeel is van het evangelie, maar welke plek krijgt het dan?

Terwijl ik daar zo over na zat te denken, kwam deze tekst naar boven, Spr 3:5 "Vertrouw op de Heer met heel je hart, en steun op je eigen inzicht (kennis, verstand, wijsheid) niet". Aha, dacht ik toen, dat is een goede. Het gaat om vertrouwen, dat is de sleutel.

Weet je, God zegt dat Zijn liefde overweldigend is. Zo overweldigend dat het elke vorm van angst uitbant Joh 4:18 "Er is in de liefde geen angst, maar de volmaakte liefde (Jezus) drijft elke angst uit". God houdt van ons en wil "ten behoeve van ons" het beste voor ons. Dat ontdekken gaat door Zijn Woord, door Zijn Geest die jou dat duidelijk maakt en misschien nog wel het meeste door het leven zelf. Hieruit bestaat het vertrouwen; "vertrouw niet op je eigen (eigen)wijsheid, verstand, inzicht en/of kennis, maar op Hem, die als bewijs dat Hij het waard is, (te vertrouwen) Zijn Zoon zelf heeft gedood (aan het kruis)"

Ik merk in mijn eigen leven dat ik zo vaak zelf ga invullen hoe de zaken moet lopen. Werk bijvoorbeeld. Ik ben nu ruim 5 maanden werkloos, hoe vaak ik al ingevuld heb hoe God het zou kunnen (moeten;-)) regelen voor mij! Tot nu toe heb ik er nog elke keer naast gezeten, het is echt ongelofelijk. Tja, weet je waarom? God heeft nog wat beters voor mij en ook voor jou. Je mag Hem daarin leren vertrouwen, geloof dat Jezus het al voor jou heeft geloofd en vertrouw op Jezus dat Hij jou het leven wil geven waarin jij tot bloei komt. Hij heeft je tenslotte zelf gemaakt. Psalm 139 zegt dat God jou geweven heeft, je adem gegeven heeft, kortom, Hij is zelf degene die jou gevuld heeft met verlangens. Daarom ook mag je leren Hem vertrouwen. Hij weet echt het beste voor jou. Onze eigen wijsheid/inzicht is vaak beschadigt door het leven wat achter ons ligt. Jezus is Koning over onze gevoelens (vertrouwen is sterk gekoppeld aan gevoel), niet zodat wij het moeten doen (veranderen) maar we mogen het aan onze Koning geven, die ons gaat vullen met vertrouwen, vraag het Hem maar en Hij zal het je geven. God zei zelf, vraag mij en ik zal het je geven en Hij kan niet liegen;-)

Geen opmerkingen: