maandag 10 januari 2011

Respect!

Al een tijd loop ik met de zin/gedachte "Culture of Honour", wat cultuur van eer betekend. Wat betekend "eer" eigenlijk? In de Wikipedia wordt respect gezien als "eerbied, aanzien en waardering". Respect en eer zien veel mensen als hetzelfde en is ook een veel gehoorde term in de rapper en jongeren wereld. Hier betekend het meer, bewondering en ontzag hebben voor iemand. Op de afbeelding zie je Mandela, hij krijgt respect van over de hele wereld. Eigenlijk zien we dat niet veel meer, echt respect en eer voor iemand. De Bijbel zegt bijvoorbeeld in Phil 2:3 (MSG) "Don't push your way to the front; don't sweet-talk your way to the top. Put yourself aside, and help others get ahead." Hier gaat het bewust om onszelf, onze houding ten opzichte van andere mensen.

Hier worstel ik erg mee, respect hebben voor anderen. Gisteren bijvoorbeeld, zit ik me te irriteren aan de spreekster in de kerk, terwijl zij juist een mooie boodschap heeft. Alleen ik dacht; "Je bent nog zo jong, je snapt het zelf niet, je gelooft het zelf niet, je verhaal heeft geen lijn etc.". Ik merkte dat wat er gezegd werd (en dat was echt goed), volledig aan mij voorbijging. Ik had er zo de balen van. Ik snapte eigenlijk niet waarom ik dit doe, want ik doe dit (te) regelmatig over mensen om eerlijk te zijn. Terwijl ik hierover zat na te denken, kwam er de gedachte, "je doet aan projectie". Projectie is in de Wikipedia het volgende "Van projectie kan sprake zijn wanneer men eigenschappen of emoties van zichzelf tracht te ontkennen, verbergen of verdringen door deze toe te schrijven aan iets of iemand anders." Behoorlijk pijnlijk, maar ik herkende het wel. Ik was er blij mee, want nu begreep ik het en kon er samen met God mee dealen. Eigenlijk bracht dit me meer bij het willen leren van een cultuur van eer in mijn leven. God en mensen eren, waarom? Omdat God het geweldig vind, God is een God van eer, Hij eert mensen die eren. Ik zal een paar voorbeelden geven.

In 1 Sam 2:30 staat "wie Mij eren, zal Ik eren", Ps 8:6 "Nu, U heeft hem een weinig lager gemaakt dan God, U kroont hem (jou en mij) met glorie en eer" In 1 Kronieken 16:27 zegt God dat in Zijn aanwezigheid Glorie en eer zijn. Hij leeft in ons (Col1:27) dus wij zijn gekroond met glorie en eer.

Ik heb God gemist in de afgelopen maanden, dit kan diverse oorzaken hebben, maar een die in mijn hart begint door te dringen is het woord/thema "eer". Heb ik respect voor God, voor Jezus. Eer ik Zijn Woord, wie Hij is, of neem ik het allemaal maar voor zoete koek aan. God eert ons, Hij heeft Jezus gegeven als Zijn eer aan ons en aan zichzelf.

Wat gebeurd er als wij God/Jezus gaan eren? Dan komt Hij zelf met Zijn aanwezigheid, glorie betekend Gods aanwezigheid. Dan mag je Hem ervaren, ja zelfs voelen. Hij wil zich dan kenbaar maken aan ons wie Hij is. Dit is geen wet, geen eis, alleen als je geen respect hebt voor God, voor Jezus, dan betekend Hij ook niets voor je. Dan is Hij van geen waarde voor jou. Nee, dit is geen veroordeling, integendeel. Ik wil mezelf, maar ook jou weer bewust maken van eer en respect. Als we Hem eren, dan eert Hij ons met Zijn liefde en aanwezigheid. Hij wil niets liever dan dat, Hij wil alleen maar bij jou zijn, de hele dag door. Hij wil alleen maar dat je nooit meer eenzaam bent, dat je gelukkig bent!

Ken je dat gevoel "ziet iemand me wel staan". Ik wel in ieder geval en dat is echt niet fijn. Dat geeft mij een rot gevoel, een gevoel van eenzaamheid, leegte... God ziet jou staan, Hij wil jou kennen, eren, Zijn glorie aan jou geven, alleen... zie jij God staan, zie jij Jezus staan? Wat denk je wat Hij voelt als jij Hem niet ziet staan? Hij zal er altijd voor jou zijn, Zijn liefde voor jou is onvoorwaardelijk, alleen zie jij Hem staan, of laat je Hem ook staan met een gevoel van...

Zie Hem staan, Hij houdt zo zielsveel van jou!!!

1 opmerking:

jakolien zei

He Edwin,

Ik vind het super hoe jij je gedachtens verwoord in je zoek tocht naar God, in wie jij mag zijn

Mijn gebed is dat je hierin veel mensen tot zegen mag zijn in hun zoek tocht naar wie God is en wie wij mogen zijn

Be Blessed to be a blessing